Alimentatie

Autentificare

Newsletter

Aboneaza-te la Alimentatie.


04 Mai
Luni
Alimentatie

Consumatorii cred nejustificat în alimentele „minune”

Mâncarea probiotică şi cea cu acizi Omega-3 a înregistrat cea mai mare creştere de consum. Nu există nici o cercetare independentă care să poată dovedi că produsele probiotice întăresc sistemul imunitar

Consumatorii cred că alimentele „funcţionale” îi pot ajuta să se vindece sau să trateze anumite afecţiuni, se arată într-o cercetare a Institutului de Promovare a Produselor Naturale. Mâncarea probiotică şi cea cu acizi Omega-3 a înregistrat cea mai mare creştere de consum. Specialiştii spun că astfel de alimente care se promovează prin beneficiile pe care le-ar avea asupra sănătăţii sunt bune, însă nu pot înlocui tratamentele medicamentoase în tratarea diferitelor afecţiuni. Deşi aceste alimente împreună cu suplimentele nutrionale de regim promovează un stil de viaţă sănătos, consumatorii exagerează crezând că îi pot vindeca.

Cercetătorii spun că astfel de produse contribuie la menţinerea stării de sănătate, dar nu trebuie să le acorzi mai mult credit decât merită de fapt. Confuzia vine ca urmare a faptului că foarte mulţi consumatori nu au o educaţie temeinică şi confundă nutrienţii, dieta şi sănătatea, făcând o serie de asociaţii greşite. Apoi mulţi consumatori se orientează spre aceste aşa zise alimente „funcţionale” deoarece sunt nemulţumiţi de tratamentele medicamentoase şi tind să aibă mai multă încredere în altfel de produse. Deşi probioticele au înregistrat o creştere destul de mare, foarte mulţi consumatori nu ştiu să le aleagă corect. De exemplu nouă procente dintre cei chestionaţi spun că nu ştiu care sunt destinate digestiei şi care întăririi sistemului imunitare.

Şi pe piaţa românească au apărut în ultimii ani lactate probiotice. Publicitatea ne arată că aceste produse lactate ce au în componenţă micro-organisme vii, îmbunătăţesc sănătatea. Potrivit afirmaţiilor uneia dintre cele mai mari companii producătoare, produsele probiotice „ajută la întărirea sistemului natural de apărare” al organismului. Revista ştiinţifică Drug and Therapeutics Bulletin (DTB) din Marea Britanie a analizat aceste produse şi a concluzionat că sunt foarte puţine dovezi care să susţină acest lucru. De asemenea, s-a descoperit că nu există nici o cercetare independentă care să poată dovedi că produsele probiotice pot îmbunătăţi şi întări sistemul imunitar.

Etichetele trebuie să includă numele recunoscute ştiinţific ale bacteriilor

Teoria spune că un consum zilnic de probiotice ar avea ca efect umplerea intestinelor cu bacterii „bune” şi eliminarea celor „rele”. Cele mai multe dintre produsele lactate probiotice pe care o să le întâlniţi în magazine conţin bacteriile lactobacillus şi bifidobacterium (sub acest nume sau sub un nume comercial). Aceste bacterii există în mod natural şi în intestinele noastre, unde ajută la digestie. Agenţia care se ocupă cu standardele în alimentaţie din Franţa a publicat un raport recent asupra probioticelor, anunţând că „studii clinice asupra unui tip de bacterie trebuie să fie făcute înainte de a face orice afirmaţie”.

Ghidurile internaţionale de etichetare au specificaţii clare cu privire la datele ce trebuie trecute pe ambalajele unor astfel de produse. De exemplu, etichetele trebuie să ofere numele recunoscute ştiinţific ale bacteriilor şi numărul minim pentru fiecare tip de bacterii prezente în produs. Dar dacă ne uităm pe etichetele celor mai multe produse lactate de pe piaţa românească, scrie că au în compoziţie probiotice, dar nu dau numărul prezent pentru fiecare tip de bacterie şi detalii necesare de a identifica aceste tipuri de bacterii. Drug and Therapeutics Bulletin a ajuns la concluzia că este neclar care probiotice au un efect asupra unei probleme, cât ar trebui consumat şi pe ce perioadă, pentru a se vedea un efect. Apoi, produsele probiotice nu sunt sigure pentru toată lumea, aşa încât trebuie să vorbiţi cu doctorul înainte de a începe să le consumaţi.

„Oamenii, în general, vor să fie trataţi în mod miraculos şi să nu facă nimic pentru asta. Dacă se poate să stea în faţa televizorului cu o pizza şi o bere şi să se vindece, ar fi minunat. Aşa încât majoritatea se uită la reclame şi vad cum diferite produse te vindecă imediat, e suficient să bei un iaurt pe zi şi gata, te-ai vindecat. Nu prea ţin cont că este posibil să se vindece o afecţiune şi să apară alta”, spune Eugen Irimia, profesor Alimentaţie Publică.

Sursa: Gandul

,


Etichete:

Lasa un comentariu



Copyright 2007 Alimentatie este un proiect EcoSemnal - Gazduit pe servere dedicate SimpliQ - Optimizare de SEO IBB